Printed From:

Miért fontos a bélflóra védelme?

Nem is gondolnák, hogy a bélflóra mennyi mindenben segíthet szervezetünknek, védelmet nyújt és közvetlenül befolyásolhatja hogylétünket. Éppen ezért nem mindegy milyen állapotban van ez a folyton változó kulcsfontosságú rendszer.

Bélflóránk elképesztően összetett, hiszen több tízbillió mikroorganizmus alkotja, legalább 1000 különböző típusú baktériummal és több mint 3 millió génnel. A bélflóra súlya körülbelül 2 kg-ot nyom, melynek egyharmad része azonos minden embernél, kétharmada viszont teljesen személy-specifikus. Így ha jobban belegondolunk, ez a rendszer már önmagában is olyan, mint egy teljesen egyedi személyazonosító kártya, hiszen nincs még egy olyan ember, akinek bélflórája megegyezne a miénkkel.

Egyedisége ellenére a bélflórának pontosan körülhatárolt feladata van a szervezetben, ez a funkció pedig nem egyénenként változó, hanem minden ember esetében ugyanaz.

Mint ahogy az elnevezésből is kitűnik, a bélflóra a bélrendszerben található, ami egyike azoknak a fő területeknek, melyek a külső környezettel is kapcsolatban vannak, akárcsak a tüdőnk vagy a bőrünk. Nagy metabolikus kapacitásán keresztül hozzájárul egyes vitaminok, mint a B és K vitamin szintéziséhez, valamint fenntartja a bélnyálkahártya egyensúlyát, megvédve azt a káros mikroorganizmusoktól. Fontos szerepe van az immunrendszer támogatásában is, egyfajta gátat jelentve a védekezés során, de működése kulcsfontosságú az egészséges és kiegyensúlyozott emésztés fenntartásában is.

Tekintettel szerteágazó szerepkörére, számos szakember már külön szervként tekint a bélflórára, mely a test bizonyos funkcióinak akadálytalan működését támogatja. A klasszikus emberi szervektől az különbözteti meg, hogy egy folyamatosan fejlődő, alakuló rendszerről beszélünk, melyet a születés pillanatában még tiszta lapként képzelhetünk el, mely később folyamatosan fejlődik, gazdagodik, változik.

A bélflóránkban történő változások – e különleges „szerv” összetett szerepe miatt – komoly betegségeket is okozhatnak, és súlyos változásokat hozhatnak az addig egészséges szervezet működésében. A különféle okokból adódó károsodások során kialakulhatnak például emésztőrendszeri betegségek - mint az irritábilis bélszindróma (IBS) -, cukorbetegség, elhízás vagy daganatos betegségek is. Mivel bélflóránk szorosan kapcsolódik számos élettani folyamatunkhoz, ezért – az emésztésen túl - viselkedéses és stresszes válaszainkat is komolyan befolyásolhatja, ezáltal számos megbetegedésben közvetlen és közvetett szerepet játszhat.

A fentiek alapján egyértelműen látszik, hogy e különlegesen összetett és érzékeny rendszer, azaz a bélflóránk egészsége kiemelten fontos szerepet kell, hogy kapjon életünkben.

De hogyan óvhatjuk meg bélflóránkat, mint szervezetünk egyik legfontosabb védekező rendszerét?

A rendszer megóvásához először is fontos ismernünk azokat a hatásokat, melyek bélflóránkat károsíthatják. Ezek például:

  • antibiotikumok és vény nélkül kapható gyógyszerek fokozott és/vagy indokolatlan használata,
  • bakteriális vagy vírusos fertőzések
  • bizonyos tisztítószerek, fertőtlenítőszerek használata,
  • túlklórozott ivóvíz rendszeres fogyasztása,
  • növényvédő-szerek és gyomirtók használata,
  • túlzott tisztító kúrák,
  • műtétek, sugárterápiás kezelések,
  • nehézfémek általi szennyezések az emberi szervezetben,
  • sterilizált élelmiszerek, mesterséges színezőanyagok, tartósítószerek,
  • fokozott szénhidrát fogyasztás.

Fontos tehát, hogy ezeket a károsító, sokszor életvitelünkkel összefüggő körülményeket kerüljük, kiiktassuk, azonban a mindennapjaink során egyértelműen nehézségekbe ütközünk, ha minden hasonló bélflóra-védelemre vonatkozó szabályt tartani szeretnénk.

Ha károsodás esetén védelemről és a bélflóra helyreállításáról szeretnénk gondoskodni, probiotikumok fogyasztását is javasolják a szakértők. Megoldás lehet a probiotikum gyógyszer formában való bevitele, probiotikus hatású ételek vagy élőflórát tartalmazó étrend-kiegészítők fogyasztása. Ezek között alapvető különbségek vannak. Az egyik legfontosabb, hogy míg a probiotikumot tartalmazó gyógyszer hatékonyságát és biztonságosságát klinikai vizsgálatokkal igazolják, és az előállítást szigorú szabályok  szerint ellenőrzi a hatóság, addig az étrend-kiegészítő készítmények és a természetes élelmiszerekben található probiotikumok hatásossága nem minden esetben bizonyított.

Probiotikus hatású élelmiszereknek nevezzük a hagyományos/természetes úton fermentált ételeket, mint az élőflórás kefir vagy joghurt, savanyú káposzta, kovászos uborka, fokhagyma, cékla, retek, szójaszósz, erjesztett tofu, valamint a például a természetes úton erjesztett, nem pasztörizált sörök. Ezen élelmiszerek fogyasztásánál fontos tudnunk, hogy kis mennyiségben ugyan, de a mindennapi étkezéseinkbe érdemes beépítenünk őket.

A Normaflore probiotikum klinikailag bizonyított hatékony segítséget nyújt a bélflóra helyreállításában, hiszen különlegesen ellenálló jótékony baktériumai képesek eljutni a bélrendszer alsóbb részeibe is, így védve meg azt a káros hatásoktól, visszaállítva a természetes egyensúlyt.

SAHU.BCL.16.09.0340m (2017.07.18.)

Utolsó módosítás: 2017.07.18.