Printed From:

A C-vitamin és a sport

Az emberi szervezet képtelen az aszkorbinsav (C-vitamin) előállítására, így azt táplálékkal kell bevinnünk szervezetünkbe. Amennyiben ez nem történik meg, hiánytünetként vérzékenység, ínysorvadás, izombántalmak, lassú sebgyógyulás, a fertőzésekkel szembeni fogékonyság és gyulladások kialakulása figyelhető meg.
A természetes C-vitamin megtalálható citrusfélék gyümölcseiben (például citrom, narancs, grapefruit, valamint bogyós gyümölcsök), a zöldség és főzelékfélékben (paradicsom, paprika, kelvirág, burgonya stb.). Magas C-vitamin tartalmú a csipkebogyó, ezért hasznos, ha megfázás esetén csipkebogyóteát iszunk.

Az aszkorbinsavnak sokféle jótékony hatása van a szervezetünkre, például hozzájárul a normál kollagén-képződéshez, és ezen keresztül az erek-, a csontozat-, a porcok-, és a fogak megfelelő állapotának fenntartásához. Emellett az aszkorbinsav hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez is.
A felnőttek napi C-vitamin szükséglete 60-80 mg. A világ nagy egészségügyi hatóságai e kis dózis szedését javasolják, többre nincsen szüksége a szervezetnek. Ezt a mennyiséget a megfelelő táplálkozással be lehet vinni a szervezetbe, de tartós stressz, fogyókúra, terhesség és szoptatás, idősebb kor, dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás és az immunrendszer legyengülése esetén könnyebben kialakul a hiányállapot, ezt érdemes megelőzni.

Sportoláskor több oxigént használ a szervezet, és ezért több anyagcsere-melléktermék képződik. Nagy mennyiségben ezek károsíthatják a sejteket. Az úgynevezett anti-oxidánsok semlegesíthetik az ártó szabad gyököket. Az antioxidánsok egy részét a szervezet maga állítja elő, a másik részét a táplálékból nyeri. A C-vitamin (aszkorbinsav) is egy antioxidáns. Amellett, hogy hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védekezéséhez, segíti az energiatermelő folyamatok beindulását, csökkentheti a fáradtságot.

Utolsó módosítás: 2016.03.22.