Printed From:

A stressz gyengíti az immunrendszert!

A kutatók szerint a tartós feszültség kimerítheti a szervezet erőforrásait, és hajlamosabbá teheti a betegségekre. A szív- és érrendszer a legfogékonyabb a negatív hatásaira, hisz megnő a vérnyomás, gyorsul a szívverés, megváltozik a verejtékezés, ezzel a só-víz háztartás, a tápcsatorna ereiből a vázizomzat felé terelődik a vér, amely fekélyeket okozhat, rontja az emésztést. A másik fontos terület, ahol az állandó stressz komoly károkat okoz, az az immunrendszer. Az immunsejtek száma csökkenhet, megnőhet a fogékonyság a betegségekre, gyakorivá válhatnak a felső-légúti panaszok, esetleg a bőrfertőzések vagy a hajhullás.

Hogyan vezessük le a stresszt?

A feszültség ellen hatásos lehet minden olyan tevékenység, amely pihentet, jókedvre derít, és segít elűzni a negatív gondolatokat.
Bizonyított tény, hogy minél több tartalmas, szeretetteljes kapcsolatunk van, annál védettebbek vagyunk a stressz káros hatásai ellen. Ki ne tapasztalta volna már, hogy milyen felszabadító tud lenni, ha kibeszélhetjük magunkból a gondokat. Ha a negatív érzelmeket szavakba öntjük, máris felvettük a harcot ellenük.
Ne feledkezzünk meg az érintés szerepéről sem: a szorongást csökkentő hormonok közül az egyik legfontosabb a vazopresszin, amely többek közt ölelés, masszázs vagy szex közben szabadul fel az agyban.

A mozgás univerzális eszköze a feszültség-levezetésnek. Mindegy, mit sportolunk, de legalább húsz percig tartson mindennap az edzés, és tényleg örömet okozzon, ellenkező esetben még feszültebbek leszünk tőle. A tánc, a séta, a kirándulás, a kocogás sokak életkedvét adja vissza egy-egy nehéz nap után.
A sport mellett az étrendünkre is érdemes figyelni. Már attól is feszültek, ingerlékenyek lehetünk, ha munka közben nem jut időnk ebédelni. (Ha leesik a vércukorszint, a szervezet válasza a fokozott adrenalin-termelés.) Vannak olyan ételek is, amelyek stressz esetén nem ajánlottak. A fekete tea, a kávé és az alkohol serkenti az adrenalin termelődését, ezért kerülendő. Jó, ha csökkentjük a félkész ételek fogyasztását, mivel ezek sok mesterséges tartósítószert, sót és cukrot tartalmaznak, így tovább ingerlik a szervezetet - ráadásul tápanyagtartalmuk alacsony.

Az orbáncfű teája elterjedt népi gyógymód idegeskedés ellen, de vigyázat, nagy mennyiségben erősen tompít. A macskagyökér teát szintén ajánlják, mert valerénsavat tartalmaz, ami a természetes nyugtatók fő alkotóeleme. Fontos, hogy teremtsünk magunknak lehetőséget igazi pihenésre. Jelöljünk ki olyan időszakokat, amikor nem vagyunk elérhetők telefonon, és nem foglalkozunk munkával. Ilyenkor kapcsoljuk ki a gépet, ne pillantsunk rá ötpercenként az e-mailekre, foglalkozzunk valami olyan tevékenységgel, ami lassítja a „pörgést”.

A hangulatunkat alapvetően meghatározza, milyen az otthonunk, a munkahelyünk. A lakásunkat lehetőség szerint úgy kell berendezni, hogy a pihenést, feltöltődést szolgálja. Jó, ha tudjuk, hogy a zaj és az erős fény jelentősen fokozza a feszültséget.
Lássuk, mely otthoni tevékenységek a leghatékonyabb feszültség-levezetők! A jóga nem véletlenül egyre népszerűbb. Nemcsak erősíti és rugalmasabbá teszi a testet, hanem el is lazítja, miközben a lélek is megpihen. Léteznek különféle stresszoldó, stresszkezelő tréningek, ezeken megtanulhatunk speciális relaxációs technikákat.
Stresszoldó tevékenység lehet bármi, ami örömet okoz, és elfeledteti a kellemetlen élményeket: például a kertészkedés, a társasjáték, az olvasás, a filmnézés, a zenehallgatás vagy bármilyen kreatív tevékenység, például a festés, a rajzolás, az agyagozás, a főzés vagy a kézimunka. A munkahelyén is jobban kezeli az ember a konfliktusokat, ha közben időnként a hobbijára gondol, ami munka után várja.

Utolsó módosítás: 2016.03.22.